AsRock Arc A770

Sprawdziłem Intel ARC A770 – miła niespodzianka, czy rozczarowanie?

Witajcie! Na samym początku chciałem się z Wami przywitać, bo nie każdy mnie zna i kojarzy. Nazywam się Adam, ale w internecie jestem znany jako Adam33k. Hobbystycznie zajmuję się podkręcaniem sprzętu komputerowego, co sprawia mi ogromną frajdę i daje wiele satysfakcji. Pewnie zastanawiacie się, dlaczego wybrałem kartę graficzną Intel ARC A770 od CzugA zamiast popularnej RTX 4070Ti od technokrata.yt. Wybór padł na GPU od „niebieskich” z kilku powodów. Przede wszystkim, chciałem sprawdzić, jak radzi sobie nowa konkurencja w tym segmencie rynku. Przyznam szczerze, że po premierze tych układów byłem do nich nastawiony mocno sceptycznie. Intel, znany głównie z produkcji procesorów, wchodzi na rynek kart graficznych – to budziło moje wątpliwości.

Jednak ostatnio zacząłem myśleć o przetestowaniu karty Intela. Nawet miałem zamiar kupić model A750, żeby przekonać się, jak wypada w praktyce. Okazja jednak przyszła sama – szybkie palce na Discordzie i tak właśnie trafiła do mnie karta ARC A770. Koniec tego przeciągania, weźmy się za testowanie.

Metodologia oraz platforma

Do przetestowania karty graficznej Intel ARC A770 użyłem platformy bazującej na sockecie LGA 1700. Wybór tej platformy był podyktowany chęcią zapewnienia jak najlepszej wydajności i stabilności podczas testów, a także maksymalnego wykorzystania potencjału karty graficznej. Poniżej przedstawię Wam pełną specyfikację sprzętu, który był użyty podczas porównań:

  • Procesor: Intel Core i5-12600KF – Stock
  • RAM: 2x16GB Crucial Ballistix(E-Die) DDR4 – XMP 3200 C16
  • Płyta Główna: Asus Z690 Tuf plus wifi D4
  • Zasilacz: Supremo FM5 1000W
  • OS: Windows 11
  • Użyte sterowniki: RTX 2080 – 556.12 Arc A770 – 101.5594

Testy w grach

CapFrameX to zaawansowane narzędzie, które wykorzystałem do dokładnego monitorowania liczby klatek na sekundę (FPS) w różnych grach, które były częścią tego testu. Jak możecie zobaczyć na załączonych wykresach, wydajność karty A770 prezentuje się dosyć przyzwoicie w kontekście dzisiejszych standardów. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że włączenie technologii Ray Tracing (RT) powoduje znaczący spadek liczby klatek na sekundę. W przypadku karty A770, aktywowanie tej technologii prowadzi do „gigantycznego” spadku wydajności.

Porównanie wyników RTX 2080 i Arc A770 w Crysis 3 Remastered w rozdzielczości 1440p
Crysis 3 Remastered – 1440p preset V.High
Porównanie wyników RTX 2080 i Arc A770 w Ghost Of Tsushima wwysokoich detalach (High) w rozdzielczości 1440p
Ghost Of Tsushima – 1440p preset High, Framegenerator OFF

Testy syntetyczne

Do przeprowadzenia testów syntetycznych wybrałem popularne benchmarki z pakietu 3DMark, w tym Fire Strike Extreme, Port Royal oraz Steel Nomad, w wersjach DirectX 12 (DX12) oraz Vulkan. Wyniki przedstawiają się następująco:

Porównanie wyników RTX 2080 i Arc A770 w 3D Mark Fire Strike Extreme z uwzględnieniem OC
Porównanie wyników RTX 2080 i Arc A770 w 3D Mark Port Royal z uwzględnieniem OC
Porównanie wyników RTX 2080 i Arc A770 w 3D Mark Steel Nomad przy użyciu DX12 z uwzględnieniem OC
Porównanie wyników RTX 2080 i Arc A770 w 3D Mark Steel Nomad przy użyciu API Vulkan z uwzględnieniem OC

Temperatury oraz pobór prądu

Niestety, z powodu braku sonometru, nie byłem w stanie zmierzyć realnej głośności karty graficznej. Pomiar telefonem okazał się zbyt mało miarodajny, aby dostarczyć wiarygodnych danych. Głośność karty jest ważnym aspektem, zwłaszcza dla graczy i użytkowników, którzy cenią sobie cichą pracę swojego komputera.. Mimo to, skoncentrowałem się na pomiarze temperatury karty podczas spoczynku oraz pod obciążeniem.

W trybie spoczynku karta utrzymywała stabilne i niskie temperatury ok. 30°C. Pod obciążeniem, średnio mogłem zauważyć ok. 60°C co jest bardzo dobrym wynikiem! Dodatkowo, dokonałem pomiaru poboru prądu przez kartę graficzną, korzystając z programu HWINFO. Pobór prądu jest średnią wartością uzyskaną podczas różnych testów i benchmarków. Podczas grania karta pobierała średnio ~180W W benchmarkach ta sytuacja się zmieniła, szczególnie po podkręceniu, wtedy mogliśmy zaobserwować pobór pod sam power limit ~220W

Podkręcanie

Nie mogło zabraknąć z mojej strony również kilku słów o podkręcaniu tej karty graficznej. W sterownikach znajdziemy opcję “Skalowanie wydajności”, która odpowiada właśnie za podkręcanie oraz kontrolę wentylatorów. Ta funkcja umożliwia użytkownikom dostosowanie wydajności karty do ich potrzeb, pozwalając na osiągnięcie wyższych prędkości taktowania, co może przekładać się na lepsze wyniki w grach i aplikacjach wymagających dużej mocy obliczeniowej. Maksymalnie, co udało mi się uzyskać na tym egzemplarzu, to +60 MHz na rdzeniu bez zwiększania napięcia karty. Aby tego dokonać, musiałem zwiększyć limit mocy do 228W. Jest to dość standardowa procedura, ponieważ zwiększenie limitu mocy pozwala karcie na pobieranie większej ilości energii, co jest konieczne do utrzymania stabilności przy wyższych taktowaniach.

Zrzut ekranu (screenshot) z 3D Mark Fire Strike Extreme na Arc A770 z wynikiem 14665 punktów
Jeden z wyników uzyskany na opisywanej karcie

Niestety, próby uzyskania wyższego OC kończyły się fiaskiem. Przekręcenie karty kończyło się zazwyczaj zablokowaniem komputera (tzw. freeze) lub pojawieniem się niebieskiego ekranu śmierci (BSOD). Oznacza to, że karta osiągnęła swoje maksymalne stabilne możliwości podkręcania przy aktualnym limicie mocy. Głównym ograniczeniem podkręcania tej karty jest Power Limit, czyli maksymalna ilość mocy, jaką karta może pobrać. Dla zwykłych użytkowników są to jednak wartości odpowiednie i wystarczające do codziennego użytku. W moich testach, podczas grania nie zaobserwowałem zjawiska zbijania taktowań poprzez power throttling, co oznacza, że karta działała stabilnie i utrzymywała zadane taktowania bez problemów związanych z przegrzewaniem się lub brakiem mocy.

Podsumowanie i problemy

Podsumowując, w obecnych czasach A770 to naprawdę bardzo fajna karta, która reprezentuje wydajność na poziomie RTX 2080. Jest to szczególnie godne uwagi, biorąc pod uwagę, że Intel jest nowym graczem na rynku kart graficznych, a już jest w stanie rywalizować z bardziej doświadczonymi konkurentami. Pod względem ogólnej wydajności, A770 sprawdza się świetnie. W wielu popularnych grach i aplikacjach karta ta oferuje płynne i satysfakcjonujące doświadczenie, porównywalne z tym, co oferuje RTX 2080. Jednakże, jak mogliście zobaczyć w powyższych testach, sytuacja zmienia się, gdy włączymy Ray Tracing (RT).

Arc A770 model Asrock Challenger od pleców, widok na backplate

Niestety, po włączeniu RT wydajność karty A770 znacznie spada. Intel, na tym etapie, nie oferuje takiego samego poziomu optymalizacji dla RT, co sprawia, że A770 traci na wydajności w porównaniu do RTX 2080. Podczas testów ogrywałem wiele więcej tytułów niż tylko te ujęte w testach, w tym również starsze gry bazujące na DX9. Chciałem mieć pełen obraz wydajności karty w różnych warunkach i scenariuszach. A770 radziła sobie bardzo dobrze, ale oczywiście wszystko nie może być idealne.

Napotkałem na kilka małych problemów, takich jak wyrzucanie gry do pulpitu podczas zmiany ustawień graficznych, długie wczytywania po zmianie tych ustawień, a nawet jednorazowo zaprzestanie działania sterownika. Zabrakło mi również kontroli nad pamięcią VRAM, nie możemy ani zmienić jej taktowania, ani napięcia. W sumie, A770 to interesująca opcja dla graczy, którzy chcą wypróbować coś nowego. Jest to karta, która oferuje wiele za swoją cenę i może być doskonałą alternatywą dla osób, które nie potrzebują najwyższej wydajności w Ray Tracingu, ale cenią sobie dobrą wydajność w standardowych grach i aplikacjach.